rdw1

RDW keuring

In al de jaren dat we met de import en verkoop van klassieke Volkswagens bezig zijn is voor de "leek" het woord RDW synoniem voor boze mannen die er voor zorgen dat je slapeloze nachten krijgt over het importeren van jouw klassieke wagen. Hier vertellen we je hoe het er echt aan toe gaat.

De RDW heeft een groot aantal keuringsstations waar je met jouw geimporteerde voertuig naar toe moet om een Nederlands kenteken te krijgen. Sinds januari is het beleid simpeler geworden, je maakt een afspraak met een keuringsstation het dichtste bij jouw in de buurt. Bij die afspraak vermeld je gelijk dat je een eendagskenteken wilt, dan kan je met jouw voertuig gewoon naar de keuringsafspraak toe kan rijden in plaats van op een aanhangwagen. Je kan een afspraak maken alleen voor identificatie of een identificatie met technische keuring. Je neemt mee, een rijbewijs voor identificatie en gelijk voor de tenaamstelling, het identificatiepapier van jouw voertuig uit het land van herkomst.

Aangekomen bij de RDW meld je je aan bij de balie. Je wacht totdat er een RDW ambtenaar komt en samen met hem wordt het identificatiepapier van het voertuig gecontroleerd met het voertuig zelf, chassisnummer, wielbasis, soort carrosserie etc. Daarbij zal je gelijk merken dat de RDW ambtenaren ook autoliefhebbers zijn en vaak ook veel verstand hebben van old-timers. Als de identificatie gedaan is en je hebt gekozen om geen technische keuring te doen bij de RDW, moet je wachten totdat alle papieren formaliteiten zijn afgehandeld. Dan wordt je weer bij het loket geroepen waar je je ook gemeld hebt. Daar moet je afrekenen en je krijgt de douanepapieren.

Bij de meeste RDW keuringscentra is ook een douaneloket. Nadat je de douanepapieren hebt ingevuld (neem een pen mee!) ga je naar het douaneloket en overhandigt de invoerpapieren. De douaneambtenaar verwerkt de aangifte in de computer en bij een old-timer is het te betalen bedrag vaak 0 EUR. Dus geen invoerrechten.

Als je dit allemaal doorlopen hebt ben je ongeveer 2 tot 3 uur verder, afhankelijk van de drukte. Nu is het wachten op het kenteken, dit wordt meestal binnen 4 werkdagen naar je toegestuurd. Als je het kenteken ontvangen hebt kan je bij ieder APK keuringsstation jouw geimporteerde voertuig APK laten keuren. Zo simpel is het.

Deze beschrijving geldt alleen voor klassieke voertuigen die geïmporteerd zijn binnen de Europese Unie. Klassiekers die geïmporteerd worden van buiten de Europese Unie moeten altijd een technische keuring / APK keuring ondergaan bij de RDW.